كلية التجارة

المزيد ...

حول كلية التجارة

من يعمل بـكلية التجارة

people
د. خالد بشير عمر ابوزيد
كلية التجارة - جامعة الزيتونة
people
د. مرعي علي ضو سليمان
كلية التجارة - جامعة الزيتونة
people
د. علي محمد نصر السعودي
كلية التجارة - جامعة الزيتونة

المجلات العلمية

بعض المنشورات التي تم نشرها في كلية التجارة

منشورات مختارة

بعض المنشورات التي تم نشرها في كلية التجارة

أثر تغير سعر الصرف على ميزان المدفوعات(1970-2010)

حظيت سياسة سعر الصرف بإهتمام خاص لدى الدول النامية والمتقدمة على حد سواء ،وخاصة في السنوات الأخيرة التي شهدت انفتاح اقتصادي هائل على الساحة الدولية، وما تبعها من إصلاحات اقتصادية عالمية . حيث يلعب سعر الصرف دورا بارزاً في التأثير على قدرة الاقتصاد التنافسية للبلد مما يكفل سلامة ووضعية ميزان المدفوعات ، وتكمن أهمية سعر الصرف في تأثيره على كافة المتغيرات في الاقتصاد القومي ، وليبيا باعتبارها بلد نامياً ،عانى اقتصادها من أزمات حادة أدت إلى حدوث اختلالات كبيرة على مستوى التوازنات الاقتصادية الكلية،نتيجة انخفاض أسعار النفط خلال فترة الثمانينات ،بالإضافة للحصار الذي تعرضت له البلاد في فترة التسعينات. لقد كان لتلك التطورات أثر مباشر على الاقتصاد الليبي دفع السلطات النقدية إلى إعادة النظر في السياسات المالية والنقدية ومنها سعر الصرف مستهدفة تصحيح الخلل في ميزان المدفوعات ،وإعادة التوازن الكلي إلى وضعه الطبيعي والقضاء على السوق السوداء. الأمر الذي جعل السلطات النقدية تتخذ إصلاحات جذرية على الصعيدين الداخلي والخارجي. لذلك ترتكز هده الدراسة على دور سياسة سعر الصرف في تصحيح الاختلال الاقتصادي لميزان المدفوعات الليبي . حيث كان الهدف من هذه الدراسة هو التعرف على تأثير سعر الصرف في تحقيق التوازن في ميزان المدفوعات الليبي في ظل المراحل المختلفة التي مر بها الاقتصاد الليبي.
د. خالد بشير عمر أبوزيد, , (6-2016)

Develop A Conceptual Framework of Audit Office Factors Model Using (CFA-AMOS),

The present study seeks to develop a conceptual framework for scale of audit office factors model by adopting four appropriate dimensions of measurement: planning of audit, supervision of auditors, specialization in the industry, and audit office size. To achieve the goal, we used a confirmatory factor analysis (CFA) through AMOS software. Based on the results, it was found that this model is a valid and reliable model that can be used for measuring audit office factors model in Libya, In addition to, based on the results construct validity was provided through convergent and discriminate analyses (A.V.E >S.V). In addition to, the models were generated showing good fit. The contributes of the study will be to the scientific production in the area of Accounting, particularly in auditing, can also be used not only in relational studies but as an evaluation instrument by managers who wish to improve audit quality.
MARAI.A.D.ABDALLA, (9-2019)

Sources of Administrative Leadership Strength and its Relationship with Training of Human Resources

This study aims at identification of the relationship of the Sources of Administrative Leadership Strength and training of Human Resources from the point of view of Libyan Academic clients and residents in Malaysia. It was based here on the Sources of Administrative Leadership Strength that comprise a set of Factors (Structure, expertise, character, reward, coercion or punishment). On the side of training of Human Resources, it has been relied on how to (develop knowledge and capacitates) of the personnel of the commercial banks which qualify them marketing highly the banking service to clients and further contribute in gaining their satisfaction. The study concluded to the existence of effective impacts to the Sources of Administrative Leadership Power and its relationship with training of Human Resources.
MARAI.A.D.ABDALLA, (1-2015)
staff photo

د. عبدالسلام مسعود خليفة رحومه

عبدالسلام رحومه هو احد اعضاء هيئة التدريس بقسم قسم الاقتصاد بكلية . يعمل السيد عبدالسلام رحومه بجامعة الزيتونة كـأستاذ مشارك منذ 2019-07-01 وله العديد من المنشورات العلمية في مجال تخصصه