التواصل الاجتماعي

الباحث العلمي

د. ناصر بشير علي غانم

  • المؤهل العلمي: دكتوراة
  • الدرجة العلمية: استاذ مساعد
  • كلية التجارة - جامعة الزيتونة

ملخص

ناصر غانم هو رئيس قسم المحاسبة بكلية التجارة. يعمل السيد ناصر غانم بجامعة الزيتونة كـعضو هيئة تدريس بالكلية منذ خريف 2002/03 وله العديد من المنشورات العلمية في مجال تخصصه

المؤهلات

12 ,2015

دكتوراة

المحاسبة
UiTM

12 ,2000

ماجستير

المحاسبة
الأكاديمية الليبية

7 ,1997

بكالوريوس

المحاسبة
جامعة بنغازي ( قاريونس سابقا)

الخبرة

2012 - 2014

-

2003 - 2007

رئيس لجنة المراقبة - شركة الضمان للتسيير الفندقي

لجنة المراقبة للشركة

2001 - 2007

استاذ متعاون - كلية العلوم الإدارية والمالية حي الاندلس

محاضر متعاون

1998 - 2007

مساعد مراجع خارجي - مكاتب مراجعة بمدينة طرابلس

مراجع حسابات لشركات ومؤسسات مختلفة

1997 - 2005

مراجع داخلي - صندوق الضمان الاجتماعي ( الإدارة العامة)

مراجع أول

المنشورات

The Relationship between Organizational Coordination and Control Requirements and Organization Performance: A mediating effect of MAS

The Relationship between Organizational Coordination and Control Requirements and Organization Performance: A mediating effect of MAS
Fuad Elmahedi Hussein, Naser Bashir Ali Ghanem, (5-2017)
Publisher's website


Management accounting system, information quality and organizational performance: evidence from Libya

The purpose of this study is to examine the extent to which management accounting system (MAS) success, which is defined in terms of MAS effectiveness and system end user satisfaction, exerts an intervening effect on the relationship between information quality (IQ) and organisational performance (OP). A primary survey was conducted on a group of managers working in two different sectors in Libya. The two sectors are banks and petroleum companies. Results show that the usefulness of MAS is positively associated with IQ and mediates the indirect relation between IQ and OP. Specifically, end user satisfaction exerts a mediating effect on the relationship between IQ and OP. This study is limited to the effect of IQ as an independent variable on MAS effectiveness and OP in Libyan banks and petroleum organisations. The cross-sectional investigation presented in this study can establish association but not causality.
Naser B. ghanem, Suzana Sulaiman, (9-2016)
Publisher's website


The Impact of Accounting Information Quality at the level of performance. Applied Study on Libyan Banks

Abstract Purpose – the purpose of this paper is to examine the extent to which accounting information quality effects on banking performance. Design and Methodology – A primary survey was conducted on a sample of 54 managers who work in Libyan Banks, Tripoli City Finding – the result of this empirical study shows that accounting information system is positively associated with information quality (IQ) and mediates the indirect effect between the information quality and banks performance. More specific, system usefulness has an intervening impact on the relationship between IQ and Organization Performance (OP). While user satisfaction shows a great association with IQ, weak or low relation with OP compared with system usefulness. Research limitation – this paper was limited to the effect of IQ as an independent variable on AIS and OP on the Libyan banks. A cross-sectional study presented in this research can establish association but not causality. (PDF) The Impact of Accounting Information Quality at the level of performance. Applied Study on Libyan Banks.
Naser Bashir Ghanem, Khaled Ali Endaya, (12-2020)
Publisher's website


دراسة ميدانية لتأثير عوامل مرتبطة بفريق المراجعة على جودة المراجعة من منظور مراجعي الحسابات بمدينة طرابلس

تهدف الدراسة الى دراسة تاثير اثني عشر عاملا مرتبط بفريق المراجعة على جودة ً مراجعة الحسابات، صنفت العواملُ إلى أربعة أبعاد( :1) عوامل تتعلق بخصائص فريق المراجعة: حجم الفريق؛ استقلاليته عن العميل؛ والكفاءة المهنية لأعضاء فريق المراجعة، (2 )عوامل تتعلق بإدارة عملية المراجعة: تخطيط عملية المراجعة؛ الإشراف الكافي على أداء المساعدين؛ والتخصيص المناسب لأعضاء فريق المراجعة، (3) عوامل تتعلق بالشريك المسؤول على مهمة المراجعة: إلمام الشريك بصناعة العميل؛ الكفاءة المهنية للشريك؛ وقدرة الشريك على التواصل الفعال مع الغير و(4) عوامل تتعلق بدعم مكتب المراجعة لفريق المراجعة: الدعم الإداري؛ الدعم الفني؛ والتدريب المستمر الذي يقدمه المكتب لأعضاء فريق المراجعة. اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي مستخدمة إستمارة استبيان كأداة لجمع بياناتها من عينة قصدية، تم توزيع عدد 200 استبانة وتم استرداد 174 استبانة، وجد منها 11 استبانة غير صالحة للتحليل، وبالتالي فإن عدد الاستبانات المستخدمة في الدراسة 163 .ًاستبانة وهو عدد كافي احصائياتحليل الموثوقية بواسطة معامل ألفا كرونباخ؛ صحة المحتوى بواسطة أثنين من المتخصصين في مجال المراجعة؛ تخدمت بهدف التأكد من جودة بياناتها. ُوصحة البناء بواسطة التحليل العاملي؛ اسخدم ُإستOne Sample T-Test لإختبار فرضيات الدراسة وبينت النتائج أهمية العوامل المرتبطة بفريق المراجعة المنوه عنها أعلاه وتأثيرها على جودة عملية المراجعة. تشير الدراسة الحالية في توصياتها إلى جملة من المقترحات لتحسين جودة المراجعة في ليبيا، وتقترح ًأيضا بعض الأفكار لورقات بحثية مستقبلية.
Khaled Ali s Endaya, Naser Bashir Ali Ghanem, (9-2017)
Publisher's website